søndag 29. juni 2014

Pavlova med en vri


Nylig hadde vi vårt årlige søskenbarn-treff og det er alltid like koselig :)
Vi har hatt denne tradisjonen i mange mange år, men det er første gang vi har hatt det som sommerfest. Tidligere år har vi hatt julebord. Så det var en kjekk ny greie :)

Eneste som ikke var like kjekt var at det skulle pøsregnet hele dagen... Og med det mener jeg skikkelig regn, som at hele himmelen skulle åpne seg og vanne for flere uker fremover.
Men det skulle ikke oss fra å ha en skikkelig sommerfest i det store teltet vi hadde i hagen og grillingen!!
Heldigvis for oss så kom det aldri noe regn :) Vi hadde jo til og med noe sol! Helt topp!

Jeg skulle ha med meg kake og hjelpe seg vel hvor vanskelig det var å bestemme seg for hvilken kake!!
Var lenge inne på Pavlova, men så er jo det litt vanlig også da, så slo det nesten litt fra meg.
Men så etterlyste jeg hjelp inne på kakesiden jeg har på Facebook og der fikk jeg mange gode tips! :)
Blandt annet Pavlova med appelsin curd og karamelliserte hasselnøtter. Takk takk, Jeanette! :)
Oppskriften til curden fant jeg her.  Litt forandringer har jeg gjort.


Pavlovaen er oppskriften jeg alltid bruker og den ligger HER :)

Oppskriften til appelsin curden er som følger:
2 store appelsin ( raspet skall. Kan også bruke de til å lage juicen)
6 eggeplommer
1,5 dl sukker
1,5 dl appelsinjuice (enten ferdigjuice eller presset selv)
3 ts presset sitronsaft
1 knivsodd salt
4 ss kaldt smør.
( Kremfløte til å vispe inn senere)

* Visp sammen eggeplommene.
* Rør inne resten av ingrediensene, utenom smøret.
* Rør konstant i gryten ellers vil det bli eggerøre. Ikke noe å ha på kaka ;)
* La småkoke i 8 minutter og ta vekk gryten fra platen.
* Ha i en skje smør om gangen og la hver porsjon smelte før du tar i ny porsjon smør.
* Sett i kjøleskap for avkjøling.
* Rett før servering vispet jeg opp kremfløte og vendte forsiktig inn i curden.
Hvor mye kremfløte man vil ha er opp til hver enkelt.

Oppskrift på karamelliserte salte peanøtter:
90 gr sukker
120 gr salte peanøtter

* Ha alt i en gryte og la sukkeret smelte til det får en gylden brunfarge.
Ettersom mine peanøtter var ristet fra før trengte jeg ikke riste de i pannen først.
( Riste nøtter gjør man ved å ha nøtter i en tørr gryte og la de kose seg på varmen i 5 minutter)

Av frukt og bær så valgte jeg denne gangen å kutte opp appelsin, norske jordbær og blåbær.
Så litt ny vri denne gangen med både kremen og kombinasjonen av bær/frukt. Men det ble veldig godt da :)


Ha en fin uke :D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)