mandag 13. januar 2014

Episode 1 av Kakekrigen! :)


Da var nesten et halvt års ventetid over og vi har kommet oss på skjermen :D
Verdens beste gruppe!! For en kjemi vi hadde og for et godt samhold.
Her snakker vi om virkelig å støtte hverandre gjennom alt. Kunne ikke havnet i en bedre gruppe <3
Fra venstre:
Rune, Kjersti, Marianne, meg selv og Marita.

Dagens oppgave var å lage en kake med tema "Kjærlighetskake", så naturligvis ville jeg lage en kake til mannen min <3

Vel, som dere så så ble ikke kaken sånn som jeg hadde planlagt.. Ikke på langt nær engang :p
Noe jeg syntes var fryktelig tris og ufattelig flaut...
Første bunnen gikk rett vest.... Og det fordi jeg glemte å ha mel i, hahahah!!! Snakk om svimehode...
Andre bunnen vet jeg ikke hvorfor gikk rett vest, men irriterende var det uansett!
Tredje bunnen ble en rullekake-bunn som jeg presset ut runde bunner til og klæsjet i fyll, slang sjokoladen oppå og kastet rosene på toppen før tiden var ute. Phu!!!!
Snakk om quick baking da! Har aldri, aldri, ALDRI vært ute for noe så stress før! Og håper aldri jeg må oppleve noe sånn der igjen.. :)


Jeg prøvde så godt jeg kunne å ta alt med et smil, men jeg lover dere at det var vanskelig.. :(
Kaken skulle egentlig vært rund og trukket med hvit marsipan og ha roser på toppen.
Og jeg skulle hatt skrift som skulle være: "Still fits like a glove", for i gifteringene våre står det "Fits like a glove".
Så det var et kjempenederlag å ikke få til det :( Hadde første bunnen blitt bra så hadde jeg faktisk rukket det og det svir å tenke på det altså.. Men nå gikk det som det gikk!


Det ble ikke en kake jeg var stolt av. Er heller ikke det nå i ettertid. 
Det jeg derimot er stolt av er at jeg faktisk klarte å presentere en kake for dommerene med tanke på alle utfordringene jeg møtte på og den ekstremt korte tiden jeg hadde på slutten! 
Det var jo bra jeg hadde det meste av fyll og topping klart ganske tidlig slik at det var "bare" bunnen jeg trengte tre forsøk på :p Alt ble ikke som planlagt, som sagt, men jeg legger ut alle oppskriftene jeg hadde tenkt å følge.


Jeg må bare legge til at jeg lagde kakebunnen to dager etter jeg kom hjem og fulgte oppskriften jeg hadde med til København og kaken ble helt perfekt ;) Akkurat slik den har blitt i alle år som jeg har laget den ;)


Oppskrift kakebunn, 24 cm:

240 gram hvitt sukker
2 ts vaniljesukker
1,2 ss vann
180 gram hvetemel
60 gram potetmel
1 ts bakepulver

Fremgangsmåte bunnen:

* Visp egg og sukker til eggedosis. Pisk i 12 minutt til den er luftig og lett.
* Tilsett vanilje og vann. Mix på middels hastighet i 5 minutter.
* Vend inn siktet mel.
* Stekes på 180 grader i ca. 30 minutt

Oppskrift sjokoladeganache:

125 gram usaltet meierismør
200 gram kokesjokolade 70 %
0,75 dl kremfløte

Fremgangsmåte:

* Smelt sjokoladen i vannbad.
* Kremfløten varmes opp til nesten kokepunktet, men den må ikke kokes.
* Hell den smelta sjokoladen opp i den varme fløten.
* Rør dette til en jevn og blank røre.
* La denne avkjøles og rør jevnlig i den.
* Dersom den begynner å skille seg er det bare å røre ekstra godt så blir den bra igjen.

Oppskrift vaniljekrem:

0,5 vaniljestang
3 eggeplommer
2 dl H-melk
0,25 dl hvitt sukker

Fremgangsmåte:

* Hell melka og alt utenom eggeplommene i en gryte og skrap ut frøene av den halve vaniljestangen. 
Ha også selve stangen opp i melka. Den skal fiskes ut senere.
* Visp eggeplommene sammen.
* Når melkeblandingen blir varm helles et par spiseskjeer varm melk over i eggeplommene. Visp 
dette godt sammen. Dette er å temperere eggene slik at de ikke koker når de helles oppi resten av 
melka. 
* Ha eggeplommene i melkeblandingen og rør godt. Hvis det begynner å koke så trekk vekk fra plata! 
Det skal ikke koke. 
* Etter kremen er blitt tykk settes gryten i en stor bolle med kaldt vann. Rør godt slik at den blir 
avkjølt. Bytt ut vann ofte slik at det alltid er kaldt vann i den store bollen.

Oppskrift krokan:

25 gram usaltet meierismør
65 gram skålede mandler
125 gram hvitt sukker

Fremgangsmåte:

* Bland alt i en stekepanne.
* Rør rundt så det ikke brenner seg.
* Når massen er blitt brun legges alt på et bakepapir. Dette stivner fort.
* Når alt er stivnet og blitt kaldt legges krokanen i en blender e.l og hakkes til mindre biter.

Oppskrift smørkrem:

200 gram usaltet meierismør. Romtemperert
500 gram melis
2 ts vaniljesukker
1 egg

Fremgangsmåte, smørkrem:

* Pisk smør og melis hvitt i 5 minutt.
* Tilsett vaniljesukker og egg og la det piskes i 5 nye minutt til den er lett og luftig.

Sette sammen kaken:

* Når kakebunnen er avkjølt nok skjæres den i tre deler.
* Dynk nederste bunnen med et par ss H-melk.
* Legg på sjokoladeganachen og strø over krokanbiter.
* Ha på en ny kakebunn og dynk på samme måte.
* Smør på eggekremen og kutt opp jordbær som legges oppå eggekremen.
* Ha på ny kakebunn.
* Smør inn kaken med den hvite smørkremen og sett kaldt en liten stund slik at kaken får satt seg.
* Kjevle ut Pals ekstra hvit marsipan og trekk den på kaka.
* Legg på pynten.

Rosene er hjemmelaget av marsipan og farget med Wilton sin Red- no taste.


En` ting er i alle fall sikkert! Det er en ting å sitte hjemme i sofaen sin og se på andre som baker på TV og være kommentator. Og en helt annen ting det å skulle være i et studio med haugevis av kameraer, dommere som går tause rundt deg, nye redskaper, nye komfyrer(som var litt av en utfordring!!!), varmt i studio og en helt ny situasjon for oss fleste. Så jeg kommer aldri til å le eller være "ekspert" når jeg ser noen bake noe på TV igjen. Aldri ;)
Heldigvis hadde vi den beste programlederen! For en herlig mann! Han var like god, hyggelig, morsom og støttende når kameraene var slått av som det han var på opptak. Han gjorde oppholdet ganske så mye lettere ja :)

Håper dere følger med på ferden videre i morgen!!  :D








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)