søndag 26. januar 2014

En søt sitronterte på en sur januardag.



På fredag fikk jeg så himla lyst på sitronterte at jeg holdt på å gå på veggene!!
Men da var klokken så mye at butikkene hadde stengt så det var ikke så mye annet å gjøre enn å vente til lørdagen, sukk. Tålmodighet? Hæ? Hva er det?? ;)

Så kom lørdagen da og jeg handlet inn til terten, juhuu!!! :) Hadde egentlig tenkt å ha den i går siden jeg hadde kjøpt inn alt, men så fant vi ut at vi skulle på besøk i dag så da lagde jeg den heller i dag.

Ååååååh, jeg kan love at det har luktet godt gjennom hele huset i dag!!!
Først den gode lukten fra terten som forsteikes og etterpå den gode sitronlukten :) Åååååh!!!

Tertebunnen:
1 eggeplomme
175 gram mel
40 gram melis
2 ss kaldt vann
75 gram smør (skal ikke smeltes)

* Kna alt sammen i en bolle til deigen er myk og fin.
* Spray en terteform på 24 cm med matfett/ smeltet smør og dryss på mel. Bank av det overflødige melet.
* Kjevle ut deigen og legg over formen. Husk å dekke kantene på formen.
Jeg personlig klapper bare ut deigen og så klemmer jeg den rundt nedi i formen helt til jeg har dekket hele formen :) Ingen som ser om den er kjevlet eller klemt ;)
* Pensle tertebunnen med 1 vispet eggeplomme og prikk i bunnen med en gaffel.
* Stekes midt i ovnen på 200 grader i 10 minutt.
* Ta ut terten og sett den på benken.
* Sett så ovnen ned til 180 grader for da er den klar til siste innspurt etterhvert :)

Her er bunnen før steking.

Og her er bunnen etter første steking :)


Sitronfyll:
6 egg
180 gram sukker
2 dl fløte
3 store sitroner (skall og saft)

* Først skal skallet rives av på alle tre sitronene. Pass på å ikke få med det hvite på skallet for det er skikkelig bittert!
* Rull sitronene på benken for å få ut mest mulig saft, kutt de i to og klem ut all saften i den bollen som det er skallet i.
* Ha eggene, fløten og sukkeret i en annen bolle og pisk godt. Det skal IKKE piskes opp til kremfløte.
Men pisk godt slik at alt blir blandet veldig godt.
* Hell innholdet i sitronbollen over i fløteblandingen og rør godt nok en gang. Alt må være godt blandet.
* Så heller forsiktig blandingen over tertebunnen og den er klar for steking.
* Inn i ovnen, midt i, 180 grader i ca 30 minutter.
* Den skal være shaky når den taes ut, ikke fortvil. Så settes kaldt i et par timer så den får satt seg.

Null hvitt skall oppi bollen her gitt :)

Herlige farger altså!

Sånn ser blandingen ut etter jeg helte oppi sitrontingene.
Syntes det er fint jeg med litt skall som flyter her og der :)


Jeg glemte jo å ta bilde av formen etter det var helt i, så jeg måtte bare ta et bilde gjennom vinduet i ovnen :p

Jeg har ikke sånn blåsebrenner hjemme så det ble ikke noe italiensk margens på toppen, dessverre.
Men jeg stivpisket kremfløte og hadde i litt sitronsaft. Ble godt det også altså :)
En veldig veldig enkel pynting, men jeg syntes ikke det var vits med noe mer. Ville jo vise den fine gulfargen også tross alt  :)

Og friske bringebær på toppen, mmmm!!!!

(PS: Jeg skal legge inn bildet av hele terten når jeg blir venner igjen med minnekortet ;) )
Det var helgens søte snadder her i fra! Håper alle har hatt en god helg! :D





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)