lørdag 6. april 2013

Panna cotta med bringebærsaus


 I helgen hadde jeg lyst på noe søtt og ville prøve noe nytt. 
 Valget falt på kalorivennlig panna cotta med bringebærsaus

.

 Oppskrift til 6 personer:

 Panna cotta;
 5 dl hel-melk
50 gr sukker
4 plater gelatin
1 vaniljestang

 * Legg gelatinplatene i kaldt vann og bløt de i 5 minutt.
 * Del vaniljestangen i to og skrap ut frøene. Ikke kast stangen.
* Kok melken sammen med sukker og vaniljestangen og frøene i ett minutt. Ta kjelen av platen og ta ut stangen.
* Tilsett gelatien og rør godt.
* Settes kaldt natten over.

 Bringebærsaus:
300 gram frosne bær
5 dl vann 2 ss sukker
1 kanelstang ( jeg brukte 2 ts kanel)

 * Kok opp vann, sukker og kanelen.
* La trekke i et par minutter og ta ut evt kanelstangen.
* Tilføy frosne bær i sukkerlaken og kjør med stavmixer så sausen blir jevn og fin.

 

 Jeg merket jo at det ikke var tradisjonell panna cotta, må innrømme det. Men med 136 kalorier pr.porsjon 
så smakte den greit ;) Oppskriften fant jeg på Grete Roede

God helg! :D

2 kommentarer:

  1. DET så godt ut. Hvis du vil ha den enda mer kalorivennlig kan du bytte ut sukker med Tagatesse ;)

    SvarSlett
  2. Takk takk :)
    Ja, det vet jeg, men jeg hadde ikke det for hånden etter butikkene var stengt på lørdag :p

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar fra deg :)